torsdag 12 januari 2012

Bucatini med ljuvlig färsk tomatsås och knaprig chilifräst bacon


Oj, vad gott det här blev! Den godaste pastarätt jag har ätit på länge måste jag faktiskt säga. Tomatsåsen med så enkla och basala ingredienser blir sanslöst god. Färska tomater får helt enkelt koka ihop med olivolja, lite vitt matlagningsvin, salt, svartpeppar och så lite socker som avrundning. Redan där har vi med tomatsåsen en pasta Napolitan. Jag hade bara persilja i men fler örter som t.ex. basilika och timjan borde också funka.

Jag hade kunnat nöja mig så men det är sällan fel med lite bacon. Den här gången fräste jag bacon med torkade chiliflakes och finhackad gul lök. Så gott med hettan till rökig bacon och söt lök. Om vitlök går hem hos alla, fräs med några finhackade klyftor med baconet och löken, eller byt ut den gula löken mot vitlök. Baconfräset strösslades över bucatini som hade tagit en simtur i tomatsåsen. Bellissimo!

Istället för torkad chili - använd färsk efter egen smak. Tomatsåsen vill jag inte mixa eller sila utan jag vill behålla allt från tomaterna. Gott och bra med lite fibrer från kärnor och skal. Grillad kyckling passar bra till den här pastarätten om du vill ha mer kött. Min ständiga och ärliga kritiker, Mannen i mitt liv, var hur nöjd som helst med denna måltid, liksom jag. Var försiktig med mängden torkade chili flakes bara. Det kan lätt bli lite för starkt men jag lyckades hålla det lagom för våra smaklökar, precis så att svetten började bryta igenom i pannan :-) Ett vitlöksbröd till vore nog inte så dumt heller...

4 portioner
800 g körsbärstomater, gärna Romantica (två förpackningar à 400 g)
1 dl olivolja
Salt, svartpeppar och socker
1 msk vitt matlagningsvin (eller "riktigt" vin om du har en slatt i skåpet)
2 paket bacon (280 g)
Några nypor torkade chiliflakes (eller 1 färsk röd chili)
1 kruka hackad persilja
1 gul lök, finhackad (och/eller ett par finhackade vitlöksklyftor)
500 g bucatini eller annan pasta, t.ex. vanlig spagetti
En klick smör

Börja med tomatsåsen som helst ska puttra i minst en halvtimme. Dela tomaterna i småbitar. Hetta upp olivoljan i en tjockbottnad kastrull. Lägg i tomaterna och koka ihop till en sås på låg värme. Rör om då och då och mosa till tomaterna på slutet. Häll i matlagningsvinet och låt sjuda några minuter till. Smaka av med salt, peppar och socker. Ta lite i taget och smaka av vartefter tills du blir nöjd. Allra sist, rör ner den hackade persiljan.

Strimla bacon och fräs med finhackad lök (och/eller vitlök) och chili flakes tills baconet börjar bli knaprigt utan att brännas. Koka pastan, häll av vattnet och blanda med en klick smör. Blanda pastan med tomatsåsen. Lyft upp pastan på tallrikar och strössla över baconfräset. Några flagor av parmesan är nog inte dumt men vi var så nöjda utan.


Jag fullkomligen ÄLSKAR tomater! Extra nyttiga tydligen när de har blivit uppvärmda så den här tomatsåsen kryllar av antioxidanter som ska vara så bra för oss dödliga.

Ett äpple till kockan i köket under matlagningen håller blodsockret i schack tills maten är klar. Ett om dagen ska visst hålla doktorn borta också...

Torkade chiliflakes i skafferiet är bra att ha, tycker jag. Gott till mycket och lätt att använda.

Vilket lyft för baconet att få fräsa med lök och chili. Värsta skjutsen på pastan med den snälla tomatsåsen.

Bucatini är ihålig pasta som är mer snygg än trevlig att äta. Den blir bångstyrig och det går inte att suga i sig rören. Luften får liksom ingen effekt i röret... Nästa gång blir det utan hål. Undrar hur tusan de gör för att få pastan ihålig?

Gott, gott, gott! Jag lovar. Enkelt att svänga ihop och massor av smaker. Är det inte det som är det genialiska med mycket av den italienska maten, enkelheten?

Pasta äter jag gärna och ofta. Letar ständigt efter nya recept att prova på. Hur gör du din favoritpasta?


17 kommentarer:

  1. Min favoritpasta är färdig (köpt) köttfylld tortellini med gorgonzolasås (fyll precis bara botten av en liten kastrull men grädde, smält ner ca. 100 g "pikant" gorgonzola)och blanda... men det är nog inte det svaret du tänkte dej :-)

    Mej intresserar 2 andra grejer i ditt recept:

    1. Ett paket bacon här har 80-100 g - har jag alltid haft för lite i mina/dina färsbiffar!?! Alltid bra att veta g/dl osv. för det är ju olika här i världen ;-)

    2. Får du din kruka persilja att "återhämta" sig? Vi har visserligen marsvin, så det är inte bara intressant ur matlagningssynpunkt, men ändå... när det bara finns persilja på kruka här kan jag slänga resten senast efter ett par dagar. Då köper jag hellre en knippa och kan använda allt!

    Stormiga hälsningar från Fehmarn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju jättegott, Kajomida! Gorgonzola kan bli lite för starkt i min smak men det borde ju funka med lite mildare cambozola också? Färdigköpt tortellini med olika fyllningar är jättebra, tycker jag. Och så en krämig sås till det. Tack för tipset!

      Baconpaketen jag köper är på 140 g. Det skadar inte att ha i mer än 100 g i färsbiffarna, jag lovar :-)

      När jag köper persilja på kruka brukar jag använda allt på en gång men om det blir över nån gång så brukar jag bara vattna lite då och då. Fast den brukar ändå inte hålla längre än några dagar. Att stoppa trötta örter i lite isvatten kan få dem att vakna till lite igen, precis som rädisor.

      Här stormar det också så det viner runt knutarna och knakar i fönsterglasen!

      Radera
  2. Precis en sån sås jag skulle vilja ha till de goda, lite rustika bucatinisarna!
    Jag har nog Carbonara som favoritpasta. Det finns inget som är så snabblagat. Men det ska vara pancetta till, eller någon väldigt god rökt skinka!

    SvaraRadera
  3. Visst är de rustika, bucatini. Jag kallar dem bångstyriga :-) Även i tillbehöret skulle ju pancetta bli snäppet bättre men jag kan inte rå för det - jag är galen i bacon...

    SvaraRadera
  4. Låter och ser jättegott ut! Tomatsås och bacon! Ofta! Spännande pasta. Snygga bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Sofie! Väldigt gott...

      Trevlig helg!

      Radera
  5. Kom just på att imorgon bär det ju iväg till Thailand...
    Hur ska vi nu överleva här utan dina nya inlägg? Har dom överhuvudtaget bacon in Thailand? Och prästost/vätterbottensost? Tror du inte att det är bättre att du stannar hemma?

    ;-) ha en bra resa och sammla nya intryck som du kan förmedla - jag/vi väntar på dej!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i morgon bär det iväg! Packar i morgon. Bara en rygga som handbagage. Här ska levas och resas enkelt.

      Ha! Ja, du Kajomida. Hur ska jag klara mig utan bacon. Fläsk använder de ju i maten men inte bacon på samma sätt som jag vill ha det och glöm fantastiska ostar. Kanske ska stanna hemma ändå. Näääääääääääääää :-)

      Är helt ärligt inte överförtjust i thaiköket. Brukar beställa det som inte är så starkt men gillar det fräscha och enkla med mycket grönsaker. Thom Kha Gai (eller hur det nu stavas) - den soppan är iofs magiskt god. Men nu åker jag ju inte dit främst för matens skull.

      Tack kära Kajomida, jag ska ändå försöka hålla ett getöga på maten och ta med mig inspiration hem och anpassa till recepten i mina Två små kök. Vi ses! Ha det gott über da (säger man så?)

      Kram!

      Radera
  6. Om man klarar av att bo 2 personer på 37 m2 så är en ryggsäck per person otroligt mycket packning för en semester *lol*

    Kram tillbaka och ta vara på er allihopa!

    SvaraRadera
  7. Den nya "svarsfunktionen" är fortfarande lite för ny för mej ;-)
    Och sista avsändaren blev bara k... är nog dags att lägga sig!

    SvaraRadera
  8. Lite buggigt är det allt... Ibland blir det inte bättre med uppgraderingar. Hoppas Blogger fixar till det pronto.

    Du är så rolig. Här tycker man att man är lite cool som bara ska packa en rygga och så drämmer du till med våra 37 kvm. Underbart! Klart att det inte är nån utmaning med en hel rygga per person :-) Sa jag att ryggorna är på 40 L styck?

    So long!

    SvaraRadera
  9. Hej, du det där såg inte illa ut, jag tror jag ska kila in till nån saluhall och köpa mig lite pancetta i helgen, gillar det bättre än bacon- fast bacon går det med och sedan göra den här.

    De ihåliga spaghettisarna har jag aldrig sett i Sverige, i Trinidad & Tobago har man dem till att göra macaroni pie, då funkar de fin-fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Moma!
      Klart du ska fixa lite pancetta. Det är väl just det där att jag inte bor så till att jag bara kan slinka förbi en saluhall som gör att det inte blir av att köpa själv. Men igår fick vi ett rejält presentkort just till saluhall på stan så nu dröjer det inte länge förrän jag shoppar där. Aldrig att jag låter de pengarna brinna inne!

      Barilla har bucatini, finns på ICA t.ex. I en kartongförpackning, inte vanlig plast.

      Trevlig helg!

      Radera
  10. Ser ruggigt gott ut! Tomatsås som får koka länge, gärna ett par timmar, i gryta eller ugn blir vansinnigt god. Bucatini har vi också testat. Jag tyckte den var godare än spagetti, men hopplös att äta eftersom den inte gick att suga i sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Remsan! Den håliga pastan är inget för ett Lady & Lufsen moment :-)

      Radera
  11. Lagade detta och det blev jätte lyckat. tack för tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustaf!
      Mäkta roligt att du testat och att det blev bra!

      Radera